Wonen in Vlaanderen lanceert en beheert het CIR en ondersteunt de woonmaatschappijen bij de invoering hiervan. Op hun website vind je heel wat info terug. Je kan er ook instructiefilmpjes bekijken van de verschillende stappen in de tool.
Vragen over de werking van de CIR-tool, kan je rechtstreeks bij Wonen in Vlaanderen stellen.
- Inschrijven/inloggen
- Ingeschreven bij verschillende woonmaatschappijen
- Volmachten
- Brieven
- Op te laden documenten
- Schrappingen
- Contactpunten
- Geen computer?
- Wachtlijst & toewijzingen
- Welzijnspartners
Inschrijven/inloggen
- Werkt het CIR ook op smartphone/tablet?
Je kan de tool ook op smartphone/tabel gebruiken, maar dit is niet praktisch. De beste manier om de tool te gebruiken is via een vaste computer of laptop. - Waar kan wie thuis geen computer/laptop heeft terecht?
In de web/digipunten van stad Antwerpen zijn computers beschikbaar. Inhoudelijk mogen de medewerkers daar niet helpen bij het herbevestigen/aanpassen van hun dossier in het CIR. - De kandidaat wil hun keuzes aanpassen, kan dat? Hoe?
De kandidaat kan dit zelf in het CIR.
Hiervoor heeft de kandidaat eID en pincode nodig of itsme. Heeft die zelf geen computer dan kan die daarvoor terecht in de verschillende web/digipunten van de stad Antwerpen. Hier krijgen burgers hulp bij installatie van itsme, en eventueel gebruik van een computer. Inhoudelijk meehelpen bij het herbevestigen/aanpassen van het dossier mogen de medewerkers daar niet. - Wat is de impact van de status AACB (ambtelijk afgeschreven) op een aanmelding of herbevestiging?
Wie ambtelijk afgeschreven is, moet sowieso een tijdelijk/correspondentie-adres doorgeven. Dit geldt ook voor kandidaten die een volmacht geven. Mensen die in het wachtregister staan, kunnen zich niet inschrijven.
Dus mensen die op 17/3/2023 ambtelijk geschrapt waren krijgen de brief gestuurd naar het laatste domicilieadres voor de ambtelijke schrapping of het opgegeven referentieadres. - Als de kandidaat tijdelijk geen eID heeft, maar enkel een papieren versie (bv. bij diefstal), hoe kan de kandidaat dan digitaal inloggen op het CIR?
Voor nieuwe inschrijvingen: wie ooit al eens een itsme-account aanmaakte, kan via itsme inloggen. Anders moet de kandidaat eerst hun e-ID terug in orde maken.
Voor bestaande kandidaten die moeten actualiseren: wie ooit al ingeschreven was én nog geen itsme-account heeft, kan een volmacht geven aan Woonhaven. - Waar staat meer info over het CIR en de link naar de tool?
Alle info vind je in het luik sociaal huren op de website van Wonen in Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be/sociaalhuren - Kunnen kandidaten al voordat ze een brief krijgen al aanmelden op het CIR, of moeten ze echt op de brief wachten?
Vanaf 18 maart kunnen alle kandidaten inloggen op het CIR. Ze hebben daar in principe geen brief voor nodig. Dus dit mag zeker. - Hoe bevestigen kandidaten hun registratie online?
Dat staat in de brief die ze van Woonhaven kregen. Je vindt de verschillende stappen op deze pagina. Meer info staat ook op www.vlaanderen.be/sociaalhuren.
Ingeschreven bij verschillende woonmaatschappijen
- Wie zich in het verleden inschreef via verschillende woonmaatschappijen, moet die overal herbevestigen of slechts 1 keer?
1 keer, er is maar 1 maatschappij primaire verhuurder. Is dat Woonhaven? Dan zal die kandidaat een brief van Woonhaven ontvangen. - Inschrijvingen zijn niet regiogebonden, wil dat dan zeggen dat je over heel Vlaanderen ingeschreven bent bij volmacht?
Als de kandidaat bevestigt bij hun primaire verhuurder, blijft de kandidatuur in orde.
Volmachten
- Worden er blanco volmachten voorzien voor welzijnspartners in functie van herbevestiging?
Ja we gaan dit doen, maar we kunnen enkel volmachten aanvaarden als alle velden correct & leesbaar ingevuld zijn. Het modelformulier vind je onderaan deze pagina. Ofwel kan je de kandidaat terug doorverwijzen naar Woonhaven. - Waar kunnen deze volmachten binnengebracht worden?
Vanaf 17 juli stuur je kandidaten met een volmacht door naar de woonwinkel.
Het Ecohuis en de sociale centra van het OCMW hebben vanaf dan geen postbussen meer waar de volmachten kunnen gedeponeerd worden worden. - Krijgen kandidaten een bevestiging van indienen van deze volmacht?
Nee. Wil de kandidaat zekerheid, regel je het via het CIR. Wie dit niet digitaal kan, brengt een volmacht binnen, maar krijgt hier geen bewijs van. Dit is niet wettelijk voorzien. Zodra de volmacht administratief verwerkt wordt door Woonhaven, kan de kandidaat de status van hun dossier wel digitaal controleren. - Als kandidaten een volmacht binnenbrengen, betekent dat dan dat ze automatisch akkoord gaan met alle standaard aangeduide wijken en voorkeuren? Of moeten ze nadien dan nog een actualisatie doen?
Er zijn 2 versies van de volmacht in omloop.- De eerste werd met de eerste brief uitgestuurd en bevatte geen voorkeuren. Gebruiken kandidaten deze, zijn ze via de volmacht voor alle wijken ingeschreven en hebben geen voorkeuren. Willen ze dit aanpassen, kunnen ze dit doen in het CIR. Wie dit zelf niet kan, kan hulp krijgen in de Woonwinkel. Woonhaven zal de kandidaten hierover dit najaar nog informeren.
- De tweede volmacht staat onderaan deze pagina en werd met de herinneringsbrief meegestuurd. Deze bevat wél voorkeuren en wijkkeuzes. Dan kunnen ze deze meteen met de volmacht meegeven.
De 2 volmachten blijven geldig. Het is NIET zo dat enkel de nieuwe volmacht mag bezorgd worden. Ze is wel vollediger.
Brieven
- Is het mogelijk om modelbrieven te krijgen van de brieven die verstuurd worden naar de burgers?
Alle brieven die we versturen, zullen we op deze pagina beschikbaar stellen zodra we ze hebben. - Naar welk adres van de kandidaten worden brieven ivm het CIR gestuurd?
We gebruiken het laatste officieel gekende adres in de kruispuntbank. - Wat gebeurt er als de brieven aan de kandidaat huurders terugkomen omdat hij/zij verhuisd is en het nieuwe adres nog niet werd geregistreerd in de Kruispuntbank?
Vanaf 18 maart kunnen we in het CIR de meest recente gegevens (zoals adres) oproepen. Vooraleer we de brieven uitsturen is er dus nog deze controle. Krijgen we brieven toch terug met onbekende/foutieve adressen dan checken we dit in het CIR. We versturen de brief dan opnieuw naar het correcte adres. De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) geldt als correcte bron. - Wat met kandidaat huurders die wegens overmacht geen toegang hebben tot hun brieven? Bv. opname in ziekenhuis, gevangenis, psychiatrie …
Kandidaat-huurders moeten ten allen tijde post kunnen ontvangen (dat geldt ook voor andere instanties). Dus ze geven een referentie-adres ofwel gaat de brief naar het laatst gekende adres (KSZ). Bij geen tijdige actualisatie worden zij geschrapt. Indien nodig kunnen ze dit aankaarten bij Wonen in Vlaanderen (WIV). Zij beoordelen of de reden wel of niet gegrond is. - Wat met de daklozen/thuislozen die geen domicilie hebben?
Als de kandidaat in het over te nemen dossier bij de datamigratie een postadres opgaf, nemen we dit over. In het Centraal Inschrijvingsregister kan de kandidaat ook zelf een postadres opgeven. - Wat met gedetineerden?
Brief gaat dus naar referentie-adres (als dit opgegeven is) of anders laatst gekende adres. Ze kunnen op afstand hun dossier valideren in het CIR of dit regelen via de volmacht. Blanco volmachten worden op deze FAQ-pagina voorzien. - Wat met kandidaten onder bewindvoering?
De brief gaat officieel naar kandidaat, validatie moet via bewindvoerder gebeuren. Woonhaven weet niet wie onder bewindvoering staat. - Wat met kandidaten die al sociaal huren maar door omstandigheden moeten/willen verhuizen?
Wie op de wachtlijst staat, moet valideren. Ook deze doelgroep krijgt een brief in de bus.
Belangrijk! Woonhaven weet niet wie in detentie/ziekenhuis/dakloos/onder bewindvoering staat, dus het is niet mogelijk om hier aparte brieven of aparte procedures voor te voorzien!
Op te laden documenten
- Welke documenten moet een nieuwe inschrijver opladen in het CIR?
Bekijk het lijstje in de brochure van Wonen in Vlaanderen. - Welke documenten moet een bestaande kandidaat die enkel moet valideren opladen?
Wie enkel moet valideren, heeft al een volledig dossier en moet dus niets meer opladen. Dit zal duidelijk in de brief staan. - Welke documenten moet een bestaande kandidaat met onvolledig dossier opladen?
Dit dossier staat in onderzoek. In de brief zal individueel opgesomd staan welke documenten nog nodig zijn. - Welke bewijzen moet de kandidaat indienen via het CIR?
- ivm eigendom -> Woonhaven heeft bewijzen van de notaris nodig
- ivm inkomen -> Woonhaven vraagt bewijs van huidig inkomen via attesten/loonfiches of verklaring op eer.
Schrappingen
- Van waar de keuze om te schrappen na het verlopen van de termijnen?
Deze termijnen zijn wettelijk bepaald. De kandidaten krijgen 30 dagen (1ste actualisatiebrief) + 15 dagen (herinneringsbrief). De datum van de poststempel telt. - Als de termijnen verlopen zijn, kan een kandidaat dan alsnog diens inschrijving herstellen?
In eerste instantie moeten ze Woonhaven contacteren. Wij proberen zo veel mogelijk kandidaten aan boord te houden. Is het te laat? Dan moet de kandidaat verhaal indienen bij Wonen in Vlaanderen. - Kandidaten moeten binnen de termijnen hun dossier valideren/bevestigen. Worden zij geschrapt als zij dat deden, maar hun voorkeuren pas buiten de termijnen aanpasten?
Nee, het dossier en dus de plaats op de wachtlijst moet in de eerste plaats bevestigd worden. Voorkeuren aanpassen kan eventueel later nog. - Krijgt de kandidaat een brief ivm de schrapping?
Nee, dit is wettelijk niet voorzien. Binnen de CIR-tool zal de kandidaat ook geen dossier meer terugvinden, maar een nieuwe inschrijving is uiteraard wel mogelijk. - Krijgt een kandidaat een verwittiging als diens huurpremie vervalt?
Wonen in Vlaanderen stuurt brieven uit wanneer de huurpremie van mensen vervalt. Dus ze krijgen hier een verwittiging van, maar wel pas nadat de schrapping gebeurd is. Woonhaven kan dit niet zelf doen aangezien wij niet kunnen zien wie er een huurpremie krijgt.
Contactpunten
- Welke rol heeft de Woonwinkel mbt het CIR?
Wie thuis geen computer heeft en wil inschrijven, kan dit in de Woonwinkel. Onze collega’s in de Woonwinkel geven info & kunnen kandidaten begeleiden bij de inschrijving. Wie vragen heeft over de actualisatie kan ook deze in de Woonwinkel stellen. De Woonwinkel is bovendien een afgiftepunt voor de volmacht.
We zijn vanaf 19 maart tot 30 mei op onze openingsdagen uitzonderlijk ook open in de namiddag om kandidaten met vragen te ontvangen. Kandidaten kunnen dus ivm actualisatie zonder afspraak vrij langskomen in deze periode op dinsdagen en donderdagen tussen 9 en 12 uur en tussen 13 en 15.30 uur.
In de Woonwinkel helpen we niet ivm installatie itsme. Daarvoor verwijzen we opnieuw naar de web/digipunten. - Welke rol hebben onze huurderskantoren mbt het CIR?
Enkel kandidaten die moeten actualiseren kunnen in de huurderskantoren hun volmacht afgeven/in de brievenbus bezorgen. Vragen kunnen ze stellen in de Woonwinkel. - Kunnen we Woonhaven telefonisch bereiken om uitleg te krijgen als de kandidaat om uitleg vraagt?
De welzijnspartners kunnen de FAQ raadplegen en hun vragen naar kandidaat@woonhaven.be sturen. De FAQ wordt hiermee verder aangevuld. Als de kandidaat verder vragen heeft, kan die altijd zelf Woonhaven contacteren. - Voor welke informatie kunnen we bij Woonhaven terecht? Voor welke informatie contacteren we Wonen in Vlaanderen.
Woonhaven is primair aanspreekpunt, facilitator en uitvoerder voor de Antwerpse regio. Opmerkingen over communicatie/publicaties vanuit Wonen in Vlaanderen kan je natuurlijk aan hen richten.
Geen computer?
Wie geen computer/laptop ter beschikking heeft, kan terecht bij:
- de verschillende web/digipunten van de stad Antwerpen. Hier kunnen burgers ook hulp krijgen bij installatie van itsme, en eventueel gebruik maken van een computer. Inhoudelijk meehelpen bij het herbevestigen/aanpassen van het dossier mogen de medewerkers daar niet.
- de bibliotheken: let op! Niet alle bibliotheken hebben ook kaartlezers ter beschikking. In de bib wordt geen extra begeleiding voorzien. Bijkomend moeten burgers een A-kaart hebben om de computers te gebruiken.
- de CIR-tool gebruiken op een smartphone kan, maar werkt niet optimaal op deze manier. Gebruik dus best een computer.
- een uitgebreider overzicht (niet limitatief) van partnerinitiatieven vind je ook op onze website
Wachtlijst & toewijzingen
- Zijn er woningen toegewezen in de periode vóór 18 maart?
Ja, Woonhaven wijst in de tussenperiode woningen toe in 3 gevallen:- huurders die dringend moeten verhuizen om technische redenen
- kandidaten die recht hebben op een versnelde toewijs
- woningen van eigenaars
We zullen asap terug normaal toewijzen en dus niet enkel beperken tot de dringende en private.
- Wat is mijn plaats op de wachtlijst?
Dat kunnen we nu niet zeggen. Het laatste overzicht dateert van 17/11/2023.
Vanaf 18/03/2024 kan iedere kandidaat hun inschrijving bevestigen in het CIR en de keuzes aanpassen. Op termijn kunnen ze zelf ook hun plaats op de wachtlijst zien, dit zal pas later zijn.
Welzijnspartners
- Mogen welzijnsorganisaties zelf acties op touw zetten om mensen te benaderen vb. via scholen, voedselbedelingen …?
Zeker, hoe meer wegen waarlangs onze kandidaten geïnformeerd worden, hoe beter! Het kan maar helpen ons gezamenlijk doel te bereiken. - Partners die willen, kunnen ons hun initiatieven bezorgen. Dan vullen wij ze ook aan op onze website. Dank voor alle hulp & het mee ondersteunen van onze kandidaten!
Documenten
Webinar
Op maandag 4 maart organiseerden we een webinar voor onze welzijnspartners. Kon je die dag niet mee volgen? Geen probleem, we namen het webinar integraal op.
Op woensdag 15 mei was er opnieuw een webinar. Hierin lichten we de stavaza toe en ons vervolgactieplan en vragen van partners werden beantwoord.