Je moet bij ons rustig en veilig kunnen wonen.
Gelukkig is dat meestal zo, soms lukt dat jammer genoeg niet.
We hebben een team dat alle overlast aanpakt.
En we schakelen de hulp in van technische snufjes.
Samenleven
Iedereen wil rustig wonen in zijn woning.
Liefst kom je goed overeen met je buren en voel je je veilig waar je woont.
Iedereen respecteert het Reglement van Inwendige Orde en andere specifieke regels in je gebouw.
Voor veel van onze bewoners is wat we hierboven schrijven de realiteit.
Waar dat niet zo is, daar reageren we. Dat doen we op verschillende manieren.
Onze sociale dienst
Zijn er problemen tussen jou en je buren?
Dan vragen we je eerst om zelf te gaan praten met de buren.
Geraak je er niet uit? Dan kan je terecht bij je sociaal assistent.
- We schakelen vaak de dienst Burenbemiddeling van de stad Antwerpen in, die kunnen goed helpen met problemen tussen buren.
- Zijn het serieuze leefbaarheidsproblemen? Bedreigingen, nachtlawaai, vandalisme … Dan is het belangrijk dat je altijd de politie belt. Dat heeft je sociaal assistent nodig om verdere stappen te zetten.
- De sociaal assistent gaat vaak ook zelf met iedereen praten. Als het nodig is, schakelen ze nog extra hulp in van externe organisaties. Als huurder weet je dat niet altijd en meestal mag de sociaal assistent dat ook niet tegen je zeggen. Maar weet dat we alle problemen goed opvolgen.
- In heel ernstige situaties kan de huurder die voor overlast zorgt opgezegd worden. Dat betekent dat die moet verhuizen, weg van Woonhaven.
Onze wijktoezichters
Vandaag zijn er 9 wijktoezichters. Allemaal hebben ze hun specifieke gebouwen, maar ze werken ook quasi allemaal samen met een andere toezichter. Hun job is het om controles te doen op het RIO en leefbaarheidsproblemen te detecteren.
De wijktoezichters controleren ook de brandveiligheid: ze checken de vluchtwegen en melden defecten aan de branddetectiemiddelen in onze gebouwen. Ook sluikstorten en foutieve schotelantennes pakken ze aan. Simpel gezegd, ze zorgen samen met jou ervoor dat het goed wonen is in je gebouw.
Onze wijkmedewerkers
Wij hebben bij Woonhaven twee wijkmedewerkers rondlopen.
Als jij het reglement overtreedt, komen ze met je praten.
Daarnaast werken ze ook rond het opsporen van fraude:
- Domiciliefraude – woon je wel op jouw adres?
- Fraude op vlak van bijwoonst – wonen er niet te veel mensen bij je?
- Eigendom – bij vermoedens van eigendom komen ze met je praten.
Ook wanneer we overtredingen constateren via camerabewaking, komen ze bij je langs.
Camerabewaking & preventie
Om de leefbaarheid in de gebouwen beter te controleren & ook te voorkomen, gebruiken we bewakingscamera’s.
- Als er camera’s hangen in jouw gebouw laten we je dit via een brief weten.
- Je vindt ook een overzicht van de locaties op onze website.
- Op plaatsen waar camera’s zijn, hangt altijd een waarschuwingsbord met pictogram.
- De waarschuwingsborden hangen aan de ingang van waar de bewakingscamera’s zijn.
- De camera’s hangen alleen in de gemeenschappelijke delen.
- Na 1 maand worden beelden automatisch gewist (tenzij er natuurlijk iets gebeurd is, dan slaan we die op).
Via onze camera’s kunnen we daders van vandalisme, diefstal of overlast identificeren.
Wij kijken wel alleen maar naar de beelden als er een reden voor is.
We hebben niet iemand die continu naar alle beelden zit te kijken, dat mag ook niet.
Is er iets gebeurd, dan bezorgen we de beelden aan de politie.
Als huurder mag je geen beelden opvragen of bekijken.
Sluikstort in je gebouw
Sluikstort is niet fijn.
Het verstoort de leefbaarheid in een gebouw en de directe omgeving.
Zowel medewerkers van Woonhaven als Stad Antwerpen doen regelmatig controles.
Wie we betrappen, betaalt alle kosten.
Bovendien kan je van de stad Antwerpen een boete krijgen tot 350 euro.
Zie je ergens binnen sluikstort liggen?
- Meld dit dan direct & beschrijf de locatie zo precies mogelijk. Medewerkers van het Net.werkteam ruimen het op binnen onze gebouwen.
Ligt het sluikstort buiten?
- Geef het door aan de stad Antwerpen via het digitaal e-loket.
- Bel naar 0800 935 11.
Technische oplossingen
Vaak doen we ook technische oplossingen in wijken waar er een vorm van overlast is.
Een paar voorbeelden:
- We installeren plasplaten waar mannen wildplassen. Als ze daar plassen, maken ze hun broek nat en niet de muur.
- We sluiten binnenpleinen af als er overlast is.
- We sluiten kelders af waar zaken gebeuren die niet kunnen.
- We vervangen deuren door nieuwe inbraakveilige deuren, al dan niet met badgecontrole.
Zo’n zaken kan je zelf niet aanvragen, dat gebeurt op advies van bijvoorbeeld de wijktoezichter.