Op de werkvloer

Personeel

Voor 2022 is het belangrijk om het jaar op vlak van personeelsbestand op te delen in twee periodes, namelijk voor en na de juridische inkanteling van de sociale huisvestingsmaatschappij ABC. Deze heeft plaatsgevonden in augustus 2022.

Van januari tot en met juli stelde Woonhaven Antwerpen gemiddeld 278,64 VTE te werk. Van augustus tot en met december is het gemiddelde door de inkanteling verhoogd naar 318,1 VTE. Op 31 december 2022 waren er 334 collega’s of 315,80 VTE in dienst.

De nieuwe collega’s van ABC zijn reeds vanaf januari 2022 werkzaam bij Woonhaven. Ze hebben allemaal een functie toegewezen gekregen die dicht aanleunde bij hun voormalige functie bij ABC. De eerste maanden van 2022 lag er dus een grote nadruk op het onthaal en inwerking van deze groep nieuwe collega’s.

Verder is er ook heel intensief gewerkt aan de vier volgende inkantelingen van andere sociale huisvestingsactoren met als eerste speerpunt de inkanteling van het Vlaams Woningfonds en een deel van De Ideale Woning, gepland in januari 2023. Eind 2022 werden ook de eerste stappen gezet in de onderhandelingen naar een nieuw statuut binnen de nieuwe Antwerpse Woonmaatschappij.

Aangezien we begin 2022 nog niet gezellig samen konden komen voor een nieuwjaarsfeest, werd er een top secret mission georganiseerd om zo onze dankbaarheid aan alle collega’s te kunnen benadrukken.

2022 stond ook in het teken van een normalisatie van de werksituatie na corona waarbij Woonhaven heeft ingezet op een gefaseerde terugkeer naar het werk. We ondervonden dat collega’s het nodig hadden om banden terug aan te halen door naar kantoor te komen. Dit in evenwicht met de blijvende mogelijkheid tot thuiswerk. Die terugkeer bleek voor sommige collega’s niet altijd even gemakkelijk. Hierbij probeerde Woonhaven om hen zoveel mogelijk te ondersteunen en ruimte te geven.

Om in de toekomst duidelijke richtlijnen te hebben, werd er in 2022 onder andere een policy ‘Structureel telewerken’ opgemaakt in samenwerking met de vakbonden. Bovendien zijn er ook nieuwe richtlijnen afgesproken rond arbeidstijd waarbij beslist werd om terug te gaan naar een tiksysteem met de klemtoon op meer flexibiliteit ten opzichte van het vorige tiksysteem. De onderhandelingen zijn afgerond in 2022 en de nieuwe regels gelden sinds 1/1/2023. Onze tijdsregistratie werd bovendien in een nieuw jasje gestoken want we deden een migratie naar een SAAS-omgeving waarbij medewerkers in de toekomst vanop het internet en mobiel onder andere kunnen in- en uittikken.

Preventie

In 2022 is er samen met Mensura als externe preventiedienst verder gestreefd naar een optimalisatie van de medische onderzoeken en is er een verkennend bedrijfsbezoek gebeurd met de arbeidsarts. Samen met de externe preventieadviseur deden we een bedrijfsbezoek aan de uitbatingszetel. De risico’s per werkpost werden overlopen en aangepast en de risico’s op vlak van veiligheid en explosieveiligheid werden overlopen. Hiervoor zijn op basis van de bevindingen de nodige actieplannen voor 2023 opgesteld.

In samenwerking met de hiërarchische lijn en het CPBW werd een procedure uitgewerkt, door de preventieadviseur, rond besloten ruimten. We richtten een EHBO-lokaal in een apart lokaal. De vluchtwegen bij agressie in de kantoren werden bekeken en opgesomd.

De preventieadviseur stelde een jaaractieplan op voor 2023 dat uitvoerig werd besproken met en goedgekeurd door het CPBW.

We maakten veiligheidsinstructiekaarten die de werknemers kunnen raadplegen indien er gewerkt moet worden met chemische agentia. Voor diverse functies werden taakrisicoanalyses opgesteld om de risico’s per functie in kaart te kunnen brengen om hiervoor de gepaste preventiemaatregelen te kunnen treffen. We maakten ook risicoanalyses voor diverse elektrisch aangedreven arbeidsmiddelen. Tevens werden er 6 nieuwe valharnassen met vallijn aangekocht die eveneens in dienst gesteld werden door middel van een indienststellingsverslag.

Verder heeft de interne preventieadviseur de nodige jaarlijkse bijscholingen gevolgd.

Incidenten

Er gebeurden in 2022 8 arbeidsongevallen die geleid hebben tot een tijdelijke ongeschiktheid van samengeteld 85 kalenderdagen. Naast deze ongevallen waren er 6 ongevallen die niet tot arbeidsongeschiktheid voor de slachtoffers hebben geleid.

Het aantal arbeidsongevallen met werkverlet is gehalveerd ten opzichte van vorig jaar, wel zijn er evenveel ongevallen door het niet dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het aantal kalenderdagen ongeschiktheid is sterk gedaald, wat wijst op minder ernstige ongevallen.

Er waren 14 ongevallen op de weg van en naar het werk, waarvan 9 met de fiets, die samen leidden tot een ongeschiktheid van drieëndertig kalenderdagen. Er zijn beduidend meer woon-werk/fietsongevallen gebeurd maar dit ligt in lijn met het stijgende aantal kilometers gereden met de fiets.

Er werden 40 feiten van agressie door derden geregistreerd, dit waren 30 feiten van psychisch geweld en 8 met lichamelijk geweld. Er kwamen 2 meldingen van pesterijen en in 5 gevallen werd er aangifte gedaan bij de politie.