Financiën

We sluiten ons boekjaar af met een balanstotaal van € 1.275.105.957 en een verlies van € 4.840.276

Op 1 augustus 2022 vond de juridische inkanteling van onze collega vennootschap ABC,  een volledige splitsing, plaats. De staat A/P 31/12/2022 van ABC werd opgesplitst tussen Woonhaven Antwerpen en WoninGent. De boekhoudkundige verwerking werd reto-actief gestart per 1 januari 2022.
Onze cijfers 31/12/2022 zijn het resultaat van de nieuwe structuur waarbij het Antwerps patrimonium van ABC, haar gerelateerde activiteiten en het quasi volledig personeel van ABC door Woonhaven werd overgenomen

De grootste aangroei binnen het vast actief zijn onze bouwactiviteiten. In totaal investeerden we € 92,8 miljoen. Er werden 5 projecten met een totaal van 432 wooneenheden en 2 handelspanden opgeleverd en zijn er 55 gebouwen in opbouw, renovatie, technische en energiebewuste verbeteringswerken (van aanbesteding tot bouw) voor een totaal van 4.552 wooneenheden.

Het patrimonium (bestaand en in opbouw) heeft een NBW (netto boekwaarde) van  € 1,2 miljard. Het aandeel ABC 2021 bedraagt 14,3% van dit totaal.

De vlottende activa bedragen € 74.705.088.
Onze voorraad is elk jaar ongeveer van dezelfde grootorde. De vorderingen – 1 jaar met betrekking tot huurders en derden heeft een totaal van € 7,4 miljoen waarvan € 1,4 miljoen toe te schrijven aan huurders en vertrokken huurders. De overige vordering korte termijn zijn toe te schrijven aan verkopen, nog te ontvangen subsidies, onroerende voorheffing, GSC en diverse vorderingen ten opzichte van derden.

Onze liquide middelen per 31/12/2021 hebben een totaal van € 54 miljoen.
Tot slot is er nog € 8,4 miljoen aan overlopende rekeningen. Het grootste deel gaat naar de subsidies FS3 leningen voor € 6,6 miljoen.

Het eigen vermogen werd door de inkanteling van ABC verhoogd met € 17,7 miljoen, bestaande uit € 11,6 miljoen reserves en € 6,1 miljoen netto kapitaalsubsidies.

De totale voorzieningen bedragen € 29.9 miljoen. Het herstelplan voor de pensioenfondsen diende lichtjes te worden verhoogd aan de actuariële berekeningen inzake sterftecijfers en renteverwachtingen. Er werd ook een terugname gedaan zoals voorzien in het plan. Totale voorziening: € 2,7 miljoen.
De voorziening groot onderhoud en herstel kent een aangroei van € 2,5 miljoen waarvan € 2 miljoen overkomt van ABC. Totale voorziening: € 25,1 miljoen.
Bij de voorziening voor personeel en bouwgeschillen werden de cijfers eveneens aangepast aan de actuele situatie. Totale voorziening: € 2,1mjn.

De lange termijnschulden stijgen als gevolg van nieuwe leningen na oplevering van projecten. Binnen de schulden – 1 jaar is er ook een stijging als gevolg van nieuwe annuïteiten. De overige schulden -1 jaar,  bestaande voornamelijk uit voorzieningen personeel en leveranciers (algemeen en investeringsschulden). De overgenomen schulden 2021 van ABC hebben een totaal van € 162 miljoen in dit totaal.  In totaal bedraagt de schuldenlast € 1.133.419.119.

De omzet uit huur bedraag € 89 miljoen waarvan €23,2 miljoen voorschotten huurlasten. De netto inkomsten, exclusief huurlasten, stijgt met ongeveer 14%. Rekening houdende met de extra inkomsten van ABC is de reële stijging slechts +- 1%.

De bedrijfssubsidies bedragen € 3,5 miljoenen er werd € 2,6 miljoen recuperaties en vergoedingen geboekt.

In 2022 werden, net als in 2021, een aantal wooneenheden en een gebouw verkocht. De meerwaarde bedraagt € 4,4 miljoen.

De onderhoud en de werkingsmiddelen (61) zijn gestegen met 13%. De grootste stijger die 46% van deze kosten uitmaakt, zijn de nutvoorzieningen met 21% verhoging tov 2021. De oorzaak is de energiecrisis in 2022.

De personeelskosten kent een totale stijging van 10%.

Het totaal aan reguliere afschrijvingen bedraagt bij € 40 miljoen, een stijging van 3%.

De overige bedrijfskosten belopen € 8,4 miljoen. Het grootste deel gaat naar de bruto onroerende voorheffing voor € 7,5 miljoen.

De financiële kosten belopen € 21,3 miljoen voornamelijk rentes uit leningen. Ten overstaande van deze rente betalingen staan ook intrestsubsidies zodat een deel van deze kosten wordt gerecupereerd volgens het FS3 leningen systeem.

Tot slot zijn de FIGI-cijfers (Financiële gezondheidsindex) 2022 voor Woonhaven opnieuw goed met een score van 30 punten. Het is een licht daling t.o.v. 2021 (-2punten) maar nog steeds de hoogste score 5+ inzake kredietwaardigheid volgens de voorwaarden van de Wonen in Vlaanderen. Dit betekent dat onze vrije cashflow samen met de investeringscashflow voor de komende jaren voldoende reserves heeft om verder te bouwen aan het doel van onze missie, met name het bouwen, renoveren en in standhouden van ons patrimonium.