Als je begint te huren & stopt met huren maken we een plaatsbeschrijving op. Daarin beschrijven we de staat van de woning.
Zorg goed voor jouw woning zodat je bij vertrek de huurwaarborg terug krijgt.
Bij begin huur
Voordat je verhuist, maken we een plaatsbeschrijving.
Dat betekent dat we samen de woning controleren.
Tijdens de plaatsbeschrijving bij de start van jouw huurcontract krijg je de sleutels.
Het tijdstip van de plaatsbeschrijving spreken we samen af.
Je krijgt van deze afspraak een bevestiging op papier.
Kan je niet aanwezig zijn op de afgesproken datum?
Contacteer ons om je afspraak te wijzigen.
Jij als huurder en Woonhaven betalen elk de helft van de kosten van de plaatsbeschrijving.
- Ben je afwezig zonder verwittigen? Dan betaal je voor de kosten van de verplaatsing en maken we een nieuwe afspraak.
- Als je bij een tweede afspraak ook niet aanwezig bent en we je de sleutels niet kunnen geven, stopt je nieuwe huurcontract. Je betaalt een maand huur en we schrappen je uit het inschrijvingsregister.
- Weet je vooraf dat je niet aanwezig kan zijn? Dan kan je vooraf tekenen voor akkoord met de vaststellingen van Woonhaven. Zo ben je ook in orde.
Water/gas/elektriciteit
Tijdens de plaatsbeschrijving noteren we de meterstanden van elektriciteit en/of gas.
Als Woonhaven het EAN-nummer kent, noteren we dit erbij.
Dat doen we op het document van de plaatsbeschrijving en op het meterovernameformulier. Jij en Woonhaven ondertekenen de 2 documenten (meterovernameformulier en plaatsbeschrijving). Je krijgt hiervan een kopie.
Om de watermeter over te nemen, vul je samen met Woonhaven de meterstanden in op het overnamedocument. Dit stuurt Woonhaven naar Water-Link.
Nadat je het huurcontract hebt ondertekend, moet je zelf binnen de 7 dagen de energieleverancier van jouw keuze contacteren. Je informeert hem over jouw adreswijziging en bezorgt hem het meterovernameformulier.
Zijn de meters afgesloten? Dan betaal je voor het heropenen. Maar als je het betalingsbewijs aan Woonhaven geeft, betalen we jou die kosten terug.
Opgelet! Als je een openstaande meter niet op tijd overneemt, wordt die ook afgesloten. Dan betalen we de kosten voor het heropenen niet terug.
Budgetmeter
Staat er een budgetmeter in je woning ? Dan moet je deze deactiveren.
Extra info vind je op www.fluvius.be.
Bij einde huur
Ook als je weggaat, maken we een plaatsbeschrijving.
Op het einde geef jij je sleutels terug.
Het tijdstip van de plaatsbeschrijving spreken we samen af.
Je krijgt van deze afspraak een bevestiging op papier.
- Kan je niet aanwezig zijn op de afgesproken datum? Dan moet je ons binnen de twee werkdagen contacteren. De nieuwe afspraak bevestigen we opnieuw per brief.
- Contacteer je ons niet? Dan doen we de vaststellingen op tegenspraak.
Dat betekent dat je automatisch akkoord bent met de vaststelling die Woonhaven doet.
Leeg & proper achterlaten
Op het moment van de plaatsbeschrijving moet de woning volledig leeg en proper zijn.
Je mag geen spullen achterlaten in de woning en in de eigen woningen van Woonhaven moet je ook zelf aangebracht behangpapier verwijderen. Doe je dit niet? Dan betaal je hiervoor via de afrekening van je huurwaarborg.
Wat doe je met de vloerbekleding?
- Vloerbekleding moet je laten liggen als Woonhaven ze zelf heeft geplaatst (vanaf augustus 2014). Is er schade? Dan betaal je daarvoor.
- Heb je het appartement vóór augustus 2014 gehuurd, dan mag je de originele vloerbekleding (novilon) laten liggen als ze nog in goede staat is. In de eigen woningen van Woonhaven moet je zelf aangebracht tapijt altijd verwijderen.
Sleutels
Verhuis je & heb je de sleutels nog? Dan blijf je verantwoordelijk voor de schade die we constateren. Je krijgt een aangetekende brief met een nieuwe datum en uur. Zolang je de sleutels hebt, bezet je de woning. Je moet dan ook een vergoeding betalen.
Ben je afwezig tijdens de plaatsbeschrijving? Je betaalt voor de kosten van de verplaatsing en een bezettingsvergoeding. Tijdens de plaatsbeschrijving noteert Woonhaven samen met jou (of de gevolmachtigde) de meterstanden van elektriciteit en/of gas. Als Woonhaven het EAN-nummer kent, noteren we dit ook. We noteren dit zowel op de plaatsbeschrijving als op het meterovernameformulier.
Meterovernameformulier
Dit is een document dat alle energieleveranciers accepteren voor het begin of einde van een leveringscontract. De huurder en Woonhaven ondertekenen beide documenten (meterovername-formulier en plaatsbeschrijving). Je krijgt een kopie van het meterovernameformulier. En als je dat vraagt, sturen wij je ook een kopie van de plaatsbeschrijving. Je geeft dezelfde meterstanden door aan jouw energieleverancier. Zo kan deze de eindfactuur maken.
Je mag nooit zelf meters van gas, elektriciteit en/of water laten afsluiten. Doe je dat wel, dan betaal je alle kosten om de meters te heropenen. Deze kosten betaal je via de afrekening. Voor overname van de watermeterstand vullen jij en Woonhaven samen het overnamedocument met de meterstanden in. Woonhaven stuurt dat naar Water-Link.
Budgetmeter
Staat er een budgetmeter in jouw woning? Dan moet je deze deactiveren. Extra informatie hierover vind je op de website www.fluvius.be.
Als er een CHM-systeem (Collective Heating Management – check je gebouwenreglement) in jouw gebouw is, krijg je van Woonhaven een document. Dat moet je ondertekenen. Woonhaven stuurt dit document naar de energieleverancier. Je informeert zelf je gasleverancier dat er op jouw nieuwe adres geen gasmeter aanwezig is.
Vragen?
- Wil je een kopie van de plaatsbeschrijving?
- Ga je verhuizen? Check de regels in jouw gebouw.
- Schade tijdens de verhuis? Dat moet je melden.
- Wil je vloerbekleding of andere dingen achterlaten in je woning?
- Heb je vragen over de berekening van je eindafrekening?