Kandidaat-huurders
Kandidatenbeheer
In 2023 zijn de kandidaten van De Ideale Woning en het Vlaams Woningfonds ingekanteld bij de kandidaten van Woonhaven. Vanaf dan werden zij kandidaat-huurder bij Woonhaven en kregen ze een nieuw inschrijvingsnummer. We wilden de informatie over hun gewijzigde kandidatuur gelijktijdig communiceren met de info over de opstart van het centraal inschrijvingsregister (CIR). Aangezien het CIR werd uitgesteld, is deze communicatie in 2023 niet meer gebeurd. Het voormalige SVKA kantelde in op 1 mei 2023. Deze kandidaat-huurders werden nog niet mee opgenomen en worden bij de start van het CIR samengevoegd worden.
Wat is het centraal inschrijvingsregister (CIR)?
Het CIR is een online databank waarin alle gegevens van kandidaten in heel Vlaanderen worden verzameld. Kandidaten kunnen zich enkel nog voor een sociale woning inschrijven via het online platform. www.vlaanderen.be/sociaalhuren. Ze kunnen er ook hun inschrijvingsdossier bekijken, keuzes aanpassen en hun plaats op de wachtlijst controleren.
Ook in 2023 werden er een aantal nieuwe projecten opgeleverd zoals PH Spaaklaan, Theo Van Den Boschstraat, Eric Sasse en Venezuelastraat. Deze projecten zijn samen goed voor 396 appartementen met 1, 2, 3 en 4 slaapkamers. Hier werden verhuurdagen voor georganiseerd door de dienst Toewijzingen.
We telden 1.957 bezoekers aan ons kantoor die op afspraak sleutels kwamen ophalen om een woonst te bezichtigen of om hun inschrijving op de wachtlijst in orde te brengen.
In november 2023 opende de Woonwinkel. Vanaf dan konden kandidaat-huurders, kandidaat-kopers en geïnteresseerden voor kredietbemiddeling vrij langskomen op dinsdag en donderdagvoormiddag.
Door de inkanteling van ARRO biedt Woonhaven opnieuw sociale koopwoningen aan, naast kredietbemiddeling die nu ook deel uitmaakt van ons aanbod.
Zo waren er in 2023 (start telling in september) :
- 162 inschrijvingen voor koopwoningen
- 410 simulaties voor kredieten
- 79 effectieve aanvragen voor kredieten
Wachtlijsten & nieuwe contracten
Op 17 november 2023 (de start van de ‘freeze’-periode met het oog op overdracht naar het CIR) stonden in totaal 45.263 kandidaten op de wachtlijst, waarvan 38.838 externe kandidaten. Er schreven zich 3.760 nieuwe kandidaten in op de wachtlijst, 541 interne en 3.219 externe. De inkanteling van De Ideale Woning en het Vlaams Woningfonds verhoogde het aantal kandidaten op de wachtlijst van Woonhaven aanzienlijk.
Er werden in 2023 2.528 kandidaten uitgenodigd om een sociale woning te gaan bekijken. 1091 kandidaten of 43% hiervan namen een optie op de aangeboden woning.
Huurdersadministratie
Bezoekers kantoren
In december 2022 sloten we al onze huurderskantoren (tot en met de kerstvakantie) omdat in een van onze kantoren een collega fysiek aangevallen werd door een huurder. We voerden een risicoanalyse uit in al onze huurderskantoren en voerden waar nodig bijkomende ingrepen uit om de veiligheid van onze collega’s te verbeteren. Vanaf januari 2023 heropenden de kantoren.
In april 2023 kantelde SVKA in en verhuisden heel wat collega’s naar de nieuwe werklocaties.
Door een personeelstekort werden de openingsmomenten van het kantoor Linkeroever en Luchtbal van 2 openingen naar 1 opening herleid.
Het kantoor Borgerhout sloot in november de deuren, maar tegelijk opende het huurderskantoor Kiel op de nieuwe locatie in de blauwe Silvertoptoren. Het huurderskantoor Kiel kreeg een primeur: de technische balie. Op dinsdag en donderdagvoormiddag kan men er fysiek terecht bij de Technische Dienst. Er is een technische infowand waar de huurder uitleg krijgt. Medewerkers tonen huurders via een simulatie hoe ze bij kleine reparaties zelf de handen uit de mouwen kunnen steken.
Het huurderskantoor Hoboken heropende in december 2023.
De communicatielijn die Woonhaven hanteert is het klik-bel-kom principe. Toch ontvingen we in 2023 opnieuw zo’n 9.749 bezoekers (8.822 tijdens vrije inloopmomenten en 927 op afspraak).
De communicatie verliep wel opnieuw grotendeels telefonisch en digitaal. De 39.299 e-mails zijn daar een mooi bewijs van.
Specifieke toewijzingen
De Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat we voor een deel van de toewijzingen aan specifieke doelgroepen voorrang mogen bieden. 5% van alle jaarlijkse toewijzingen mogen gebeuren aan drie doelgroepen:
- Jongeren die (al dan niet) begeleid zelfstandig gaan wonen
- Daklozen
- Personen die begeleid worden voor een geestelijk gezondheidsprobleem
In totaal verhuurden we 59 woningen, respectievelijk 18, 19 en 22 aan bovenstaande doelgroepen.
Gemeentelijk toewijzingsreglement
Naast de reguliere verhuringen waren er een deel verhuringen conform de bepalingen van het Gemeentelijk toewijzingsreglement (GTR). Deze verhuringen voorzien in de woonbehoeften van specifieke doelgroepen.
In 2023 gebeurden volgende toewijzingen:
Bewonersgroep | Aantal |
---|---|
Transitbewoners (art. 8 GTR) Aangepaste woningen voor senioren (art. 5 GTR) Mantelzorg Voorrang wonen in gemeente | 4 41 (17 intern en 24 extern) 6 (1 intern en 5 extern) 2 (2 intern en 0 extern) |
Vertrokken huurders
675 huurders verlieten Woonhaven (niet-gedwongen):
- 384 vertrokken met de normale opzeg van 3 maanden (56,89%)
- 159 huurders verhuisden naar een rust- en verzorgingstehuis (23,56%)
- 95 huurders overleden wat leidde tot het einde van de huurovereenkomst (14,07%)
- 37 waren onbeheerde nalatenschappen waarbij de overleden huurder geen familie heeft of dat de nalatenschap werd verworpen (5,48%)
Daarnaast werden er 697 contracten beëindigd doordat de huurder intern muteerde, 29 huurders verlieten na een opzeg door Woonhaven spontaan de woning en bij 58 huurders kwam het tot een gedwongen vertrek na tussenkomst van de rechtbank.
Uitdagingen in 2023
Begin 2022 traden de ABC-huurders toe tot Woonhaven en begin 2023 ook de huurders van De Ideale Woning en het Vlaams Woningfonds. Dat bracht heel wat extra uitdagingen en werk met zich mee: van dagdagelijkse vragen en behandeling van dossiers (lees: meer telefoons en mails, meer opzeggen, meer aanvragen tot huurvermindering, meer aanpassingen aan gezinssamenstellingen, meer achterstaldossiers…) tot het zicht krijgen op garages van huurders, het vaststellen deze huurprijzen, de toegang tot die garages…
In mei 2023 kwamen de 800 SVK-huurders onder de vlag van Woonhaven. De toewijzing (puntensysteem) en de verhuringen verliepen bij SVK volgens een ander systeem en ook de huurprijs werd anders berekend. Het was een huzarenstuk om ons deze nieuwe manier van werken eigen te maken en deze ook binnen onze software en werking te integreren.
Sociale dienst
Het patrimonium wordt verdeeld onder de sociaal assistenten waardoor elke wijk zijn verantwoordelijke sociaal assistent heeft. Bij een volledige bezetting is elke sociaal assistent het contactpunt voor ongeveer 900 huurders. Voor concrete individuele dossiers heeft de sociaal assistent een uitgebreid netwerk van gespecialiseerde diensten waar die naar kan doorverwijzen. Er zijn erg goede samenwerkingen met de partners uit de geestelijke gezondheidszorg en de welzijnssector. Toch blijft de wachtlijst voor geschikte zorg een groot probleem. Gezien de veelheid aan opdrachten is het belangrijk om de verschillende rollen en de belangen van de huurder én andere bewoners van Woonhaven af te wegen en met elkaar te verzoenen.
Sociale huisbaas
Een huisbaas wil 2 zaken. Een huurder die betaalt en niet voor overlast zorgt. Een sociale huisbaas wil eigenlijk hetzelfde, maar het grote verschil en de grote meerwaarde is dat de sociale huisbaas hulp aanbiedt als dat nodig is. Dat die hulp nodig is, tonen de cijfers jaar na jaar aan. In 2023 heeft 18% van de nieuwe huurders bij aanvang van de huurovereenkomst een vorm van begeleiding nodig. Deze cijfers stijgen jaarlijks en worden bevestigd door het onderzoek van Steunpunt Wonen. Als we enkel kijken naar de nieuwe huurders die voor de eerste keer sociaal huren, stijgt de zorgnood naar 31%.
Het nieuwe toewijzingsbeleid dat van start gaat in 2024, zal dit cijfer doen toenemen. De reden daarvan is dat meer kwetsbare huurders voorrang krijgen zonder dat het zorgaanbod stijgt. Door middel van goede afspraken proberen we met de beperkte capaciteit zoveel mogelijk huurders te helpen. Het doel blijft tenslotte dat huurders duurzaam kunnen samenleven.