- Wanneer moeten de huurders verhuizen?
Alleen de bewoners van Willem Elsschot 1-5 (WE) en Charles De Coster 15-21 (CDC) moeten vóór 2024 verhuizen. De bewoners van de Halewijnlaan 41-49a zijn daarna aan de beurt, maar een exacte planning is er nog niet. Zeker is dat ze voor 2025 absoluut niet moeten verhuizen (waarschijnlijk later).
Voor alle andere gebouwen in Europark kunnen we hier nog niets over zeggen. Iedereen kan hier nog lang blijven wonen. We informeren telkens fase per fase, gebouw per gebouw, alle bewoners. Dat doen we heel lang (zeker 3 jaar) voordat het gebouw leeg moet zijn.
- Kan ik in de wijk blijven wonen/naar waar verhuis ik?
We vernieuwen de gebouwen in fasen, 1 voor 1. Zo kunnen we de bewoners telkens voor een deel doorschuiven naar een vernieuwd gebouw. Waar je naar verhuist hangt af van wanneer je verhuist, het soort woningen dat we gaan bouwen en wat jouw gezinssituatie is. Dat moet allemaal kloppen. Maar we zoeken samen met jou naar de beste oplossing & begeleiden jou stap voor stap.
Alleen voor de bewoners van WE en CDC is er al meer duidelijkheid. De meeste gezinnen kunnen in de wijk blijven als ze dat willen. Voor een aantal grote gezinnen gaat dit niet lukken. Zij zijn al op de hoogte hiervan.
- Kan ik nu al of sneller verhuizen dan de verhuisbeweging?
Je kan je in principe nu al op de wachtlijst registreren via kandidatenbeheer. Maar je krijgt nog geen voorrang om te verhuizen, dus de kans dat je al vroeger aan de beurt komt is heel klein. Pas als de huisbezoeken in jouw gebouw zijn afgerond en de verhuisbeweging start, krijgt iedereen absolute prioriteit op de wachtlijst. Dat is ongeveer één jaar voordat het gebouw leeg moet zijn. We vragen je dus om geduld.
- Zijn de gebouwen technisch nog veilig & in orde?
Ja absoluut, dat houden we verder in de gaten. We blijven de gebouwen verder onderhouden, zo lang er mensen wonen. Heb je dus een technisch probleem? Contacteer dan de technische dienst via de website of via 03 213 47 00. Is er een lift defect? Contacteer dan zelf de liftenfirma. Het juiste telefoonnummer vind je in de lift.
- Waar kunnen we terecht met vragen over de vernieuwing?
We kunnen op dit moment nog niet meer zeggen dan wat er in onze infobrief staat. Maar je kan altijd met je vragen terecht bij jouw sociaal assistent. Zodra de verhuisbeweging voor jouw gebouw start, is de verhuisbegeleider jouw contactpersoon. Ook in het huurderskantoor mag je altijd langskomen met vragen.
- Wat is de impact van de overname van ABC door Woonhaven?
Zowel voor de huurders van Woonhaven, als voor de nieuwe huurders die van ABC komen, verandert er niets. Vanaf nu moet iedereen de contactgegevens van Woonhaven gebruiken.
De (oudere) gebouwen van ABC op Europark krijgen ook een vernieuwing. We controleren op dit moment de staat van deze gebouwen en bekijken hoe & wanneer ze in het vernieuwingsplan passen. Julius Vuylsteke 2-4 is zelfs al bijna klaar. In de zomer komen hier de eerste bewoners.
- Gaat het huurderskantoor terug open op Linkeroever?
Sinds afgelopen woensdag is het kantoor onderaan de Ernest Claesstraat opnieuw open voor publiek. Hier kunnen huurders terecht op woensdag en donderdag tussen 9 en 12 uur. Als je jouw vraag ook via mail of telefoon kan stellen, vragen we je dit zo te doen. We bekijken intussen wat we gaan doen met het huurderskantoor van ABC op de Reinaartlaan.
- Ik heb ideeën voor de wijk.
Stad Antwerpen organiseert tussen 25 en 30 april nog een participatieweek met mensen en organisaties van Europark. Dat gaat alleen over de publieke ruimte. Op basis van de verkregen info doen ze in mei/juni een bevraging.
Wil je meedenken & je mening geven? Vul dan zeker de bevraging in: digitaal of op papier in o.a. de bib. Alleen zo kan de stad te weten komen wat jij belangrijk vindt! Ze verwerken dit in hun masterplan. Ook Woonhaven heeft dit masterplan nodig om de planning voor onze vernieuwing verder te kunnen maken.
- Gaat Woonhaven vluchtelingen uit Oekraïne opvangen?
In sommige gebouwen van Woonhaven staan al wat appartementen leeg in afwachting van een vernieuwing. Die verhuren we niet zelf meer omdat we niet willen dat onze huurders te snel opnieuw moeten verhuizen. Om leegstand te vermijden en de gebouwen veilig te houden, verhuren we deze appartementen vaak tijdelijk via een leegstandsbeheerder. Die verhuurt aan mensen die tijdelijk een appartement zoeken.
Woonhaven wil tegelijk helpen om vluchtelingen op te vangen. Appartementen die naar leegstandsbeheer gaan, kunnen ook gebruikt worden als tijdelijke opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne. Het gaat om appartementen die nog een aantal jaar beschikbaar blijven tot aan de vernieuwing. Ook op Linkeroever zal een leegstandsbeheerder zo een paar appartementen voorzien voor vluchtelingen.
- Wanneer worden de gebouwen van de Lode Zielenslaan 41-69 opgeleverd?
Woonhaven neemt nieuwe gebouwen pas in gebruik als ze voldoen aan alle veiligheids- en kwaliteitseisen. Hierover was een geschil lopende tussen Woonhaven en de aannemer.
Ondertussen is de aannemer zo goed als klaar met de laatste opleverpunten en wordt de oplevering ingepland. We verwachten de gebouwen snel in gebruik te kunnen nemen.
- Hoe ziet de planning eruit voor andere bouwprojecten op Linkeroever?
Ook buiten Europark vernieuwen we verder op Linkeroever.- Waterhoenlaan 1 – 8:
De werken zijn volop bezig. We verwachten de eerste huurders begin 2023.
- Blancefloerlaan 26 – 40:
In ontwerp. Uitvoering start ten vroegste in 2023.
- Blancefloerlaan 10-20:
Nog niet opgestart. Uitvoering ten vroegste in 2025.
- Waterhoenlaan 1 – 8:
- Wat gebeurt er met de verkochte gronden aan de school aan de stroom en de Reinaartlaan? Wat komt er hier?
Met deze vraag kan je terecht bij stad Antwerpen. De gronden zijn niet van Woonhaven.