Onderhoud

In 2023 steeg het Woonhaven patrimonium met ruim 24% omwille van de fusie en splitsingen met De Ideale Woning, het Sociaal verhuurkantoor, Vlaamse Woningfonds en de sociale koop- en kredietmaatschappij Arro (nadat eerder in 2022 het patrimonium al met 10% was gestegen omwille van de splitsing en inkanteling van ABC).  Deze groei vertaalde zich binnen de dienst onderhoud naar extra inspanningen en nieuwe uitdagingen.

Het aantal oproepen naar ons callcenter en het aantal werkopdrachten volgde deze tendens, zelfs meer dan proportioneel. Daarnaast breidden we onze dienstverlening ook uit met ‘woningen met een private eigenaar’, wat we binnen Woonhaven ‘privaat pandbeheer’ zullen noemen.

De dienst onderhoud wil een hoge service bieden aan onze klanten en streeft ernaar om de processen van callcenter tot de eigenlijke technische interventie sterk te verbeteren.

In het callcenter werden de nodige acties genomen om de expertises van onze planners te verbeteren. Enerzijds werd het team versterkt en hebben we door wijzigingen in de organisatie het aantal beantwoorde oproepen sterk doen stijgen. Anderzijds hebben we ook de wachttijden gereduceerd tot een aanvaardbaar niveau. Hier zullen we in de toekomst nog verder op inzetten.

Bovenstaande heeft geleid tot een groter aantal werkopdrachten binnen de technische dienst. Ook hier werd een actieplan opgestart met zowel bijkomende opleidingen voor onze techniekers als het bijsturen van onze planningsploeg en de bezetting van de onderhoudsploeg.  Daarnaast werd een raamcontract in de markt gezet zodat we samen met externe partners de wachttijd tot interventies verder kunnen verminderen en de kwaliteit van onze service kunnen verbeteren.

Beide actieplannen die in 2023 werden opgestart, worden verdergezet in 2024 om onze vooropgestelde doelstellingen en ambities te realiseren binnen gebouwbeheer.