(persbericht 3 juni 2021)
3,5 jaar na de start van de werken hervat Woonhaven Antwerpen de vernieuwingsoperatie van de drie woontorens in het Kielpark. De nieuwe torens worden visueel een eerbetoon aan de huidige torens, technisch worden het toonbeelden op vlak van duurzaamheid. ‘Ik ben blij dat onze bewoners van de torens terug perspectief hebben.’
In november 2017 startte de renovatie van de eerste van de zestig jaar oude torens, maar in de zomer van 2018 werd duidelijk dat de draagstructuur van het gebouw onverwacht in bijzonder slechte staat was. Verschillende onderzoeken in de maanden erna maakten duidelijk dat renovatie van de torens onhaalbaar was, waarop met alle nodige instanties gezocht is naar een oplossing. Uiteindelijk viel in het najaar van 2019 de beslissing om tot vervangingsbouw over te gaan. In 2020 en begin 2021 werden de ontwerpen aangepast en nieuwe afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. ‘Het heeft heel wat tijd gekost, maar ik ben blij dat het eerste gebouw tegen de vlakte gaat’, zegt Els van Doesburg, voorzitter van Woonhaven Antwerpen. ‘De bewoners van toren 2 en 3 hebben lang moeten wachten, ze krijgen nu eindelijk ook terug perspectief.’
Nieuw ontwerp, zelfde uitzicht
‘Een van de voordelen van nieuwbouw, is dat we het aantal sociale woningen per toren kunnen behouden’, zegt Van Doesburg. ‘Bij de renovatie was slechts 72 appartementen per toren haalbaar, nu gaan we terug 96 appartementen in elke toren bouwen, zoals vandaag het geval is.’ De typologie van de appartementen verandert wel. Waar er vandaag alleen appartementen zijn met 1 of 3 slaapkamers, komen er in de nieuwe torens een evenredig aandeel van appartementen met 1,2 en 3 slaapkamers.
De nieuwe gebouwen gaan langs buiten amper te onderscheiden zijn van wat er vandaag staat. De architecten van A33 hebben het Y-vormig grondplan van de torens hernomen en ook de gevel gaat heel gelijkaardig zijn met wat er vandaag is. Op het gelijkvloers keren de zuilen terug, opnieuw met gekleurde mozaïeken, en ook het open zicht met veel glaspartijen blijft bewaard.
Energiezuinige hoogbouw
Sinds januari 2021 moeten alle nieuwe gebouwen in Vlaanderen een E-peil hebben van 30. Voor een gebouw met zestiende bewoonde verdiepingen is dat minder evident dan het lijkt. ‘We gaan dit gebouw dan ook uitrusten met de meest duurzame technieken’, aldus Van Doesburg. ‘Dan heb ik het over een collectieve stookinstallatie die werkt met een warmtepomp, zonnepanelen voor elektriciteit in de gemeenschappelijke delen, extra isolatie en vloerverwarming op lage temperatuur. Duidelijke keuzes die we maken in functie van energiezuinigheid, waar ook onze bewoners hun voordeel uit zullen halen.’ Voor de mobiliteit in het gebouw komen er twee grote liften en twee gesloten traphallen. In een van de zijvleugels komt er een ruimte die gebruikt kan worden voor bewonersactiviteiten, fietsenbergingen vinden we terug in de kelder.
Voor de bewoners in de andere torens is het nog even wachten op hun verhuis. ‘Ondertussen blijven we vanzelfsprekend hun wooncomfort garanderen in de oude torens, zegt Van Doesburg. ‘In toren 3, die het langst bewoond blijft, hebben we recent nog de verwarmingsinstallatie en de liften vernieuwd. En in toren 2 installeerden we een dertigtal individuele boilers.’
Afbraakwerken
De afbraakwerken van de eerste toren gebeuren op een spectaculaire manier. Omdat de gebouwen te hoog zijn voor de hoogste sloopkraan, wordt aan een werfkraan een container bevestigd waarin een kleine sloopkraan zit, begin juni starten ze daarmee. Het is een standaardprocedure in de sloopsector waarvoor de nodige veiligheidsprotocollen en keuringen bestaan. De sloper verwacht tegen het bouwverlof de bovenste 5 verdiepingen op die manier gesloopt te hebben, na het bouwverlof neemt een standaard sloopkraan het over.
De huidige aannemer heeft de opdracht gekregen om de eerste twee torens te vernieuwen. De bewoners van toren 2 verhuizen normaal gezien in het voorjaar van 2024 naar het nieuwe gebouw. Voor toren 3 moet nog een aparte aanbesteding gebeuren. De volledige vernieuwing van de drie torens (288 appartementen) en twee ondergrondse parkings moet in het najaar van 2029 achter de rug zijn.
De totale kostprijs van die vernieuwingsoperatie wordt geraamd op 50 miljoen euro.
Vragen over dit persbericht? Contacteer onze woordvoerder.