Hoe tevreden zijn onze huurders over Woonhaven?

Dat wilden we weten met onze 5-jaarlijkse tevredenheidsenquête. 5.000 huurders kregen eind 2018 van ons een enquête in de bus. Maar liefst 47% vulde die in, waarvoor we iedereen willen bedanken. Of die 2.353 mensen ook tevreden waren over Woonhaven, dat lees je hier. We vergelijken ook met 2013, toen deden we onze vorige enquête.

Algemeen zien we dat in vergelijking met 2013 we nergens op achteruitgaan. We kunnen op basis van deze cijfers zeggen dat jullie tevreden zijn over onze dienstverlening. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee.

Veilig in een toffe stad

Het valt op, jullie zijn heel positief over Antwerpen als woonstad. 72% zegt fier te zijn op Antwerpen en evenveel mensen noemen zich een echte Antwerpenaar. Dat zijn meer mensen dan in 2013. Ook leuk om lezen is dat steeds meer mensen deelnemen aan activiteiten in de stad (gestegen met 6%, tot 31%) en dat jullie de stad aangenamer vinden om in te wonen (69%, dat is plus 5%).

Wat we ook zien, en dat veel heel duidelijk op, is dat jullie veiligheidsgevoel is gestegen. Zowel in de stad als in jullie gebouw, voelen jullie je veiliger dan vijf jaar geleden.

 

Wonen bij Woonhaven

We wilden natuurlijk weten wat je van je woning vond. Opvallend is dat vooral oudere bewoners (51 jaar en ouder) het meest tevreden zijn over hun woning.

  • 80% vindt zijn woning oké tot echt goed.
  • 87% voelt zich normaal tot heel veilig in zijn woning.
  • 1 op 3 vindt zijn woning te klein.
  • 62% vindt dat zijn woning genoeg comfort geeft.
  • 55% vindt het proper in zijn gebouw, maar we zien dat hoe hoger het gebouw, hoe minder tevreden jullie zijn.
  • Waar er een NICO poetst (een niet-inwonende conciërge) zijn 61% van de huurders meer tevreden over de properheid dan vroeger.

Onze diensten

We wilden ook weten hoe tevreden jullie zijn over onze diensten. Meest bekend is in elk geval onze technische dienst (93%) en 96% weet naar waar ze moeten bellen voor een reparatie. Een probleem via de website melden, dat doen jullie nog niet zo vaak (17%). Het blijft wel de snelste manier om ons tijdens de kantooruren te contacteren en vooral, het is gratis. Wij bellen je erna terug op.

Ook naar onze huurderskantoren vinden jullie vlot de weg, 4 op 5 is daar al eens geweest. Jullie vinden ons goed bereikbaar en vooral, het respecteren van jullie privacy tijdens een bezoek is verbeterd. Vorige keer scoorde dat minder goed, wat we hebben opgelost door meer kleine gespreksruimtes en duidelijke gedragsregels te communiceren. Over het werk van onze medewerkers zijn jullie ook hier tevreden.

Je sociaal assistent (53%), je leefbaarheidsmedewerker (41%) en je wijktoezichter (18%) kennen jullie nog niet allemaal. Dat gaan we al dit najaar proberen te verbeteren, in alle inkomhallen hangen we affiches op met hun namen en gezichten. Over het werk dat ze doen, zijn jullie wel relatief tevreden. We zien ook dat 10% ooit al een voorstel heeft ingediend om de leefbaarheid te verbeteren in zijn gebouw. Dat is goed, maar we hopen dat nog meer mensen zich engageren. We zien ook dat de dienst Toezicht, die we in 2018 hebben opgericht, al bij 22% bekend is.  En tot slot zijn er heel wat van jullie die ons nog niet volgen op Facebook of Twitter, wat we iedereen kunnen aanraden ;-)

Onze lessen

Zoals gezegd zijn we heel blij met de resultaten. Maar er zijn natuurlijk ook verbeterpunten. We moeten nog beter de gezichten van jullie wijken communiceren, dus dat gaan we letterlijk doen met een affichecampagne. We gaan jullie ook begeleiden in het digitaal communiceren met Woonhaven. Want normaal gezien vanaf 2020 lanceren we ‘Mijn Woonhaven’ een online platform waar je jouw dossier volledig kan beheren. Maar daarover later meer. Ondertussen blijven we jullie vragen om ons continu feedback te geven. Doen we iets goed, laat het weten. Doen we iets verkeerd, laat het ook zeker weten. Ons doel is voor jullie de best mogelijke huisbaas zijn, zodat onze woningen jullie thuis is.

Alle resultaten kan je nalezen op onze website.